• Matkailuautoillen halki Euroopan Osa 3: Arkemme tien päällä

    touko 16, 2019

    Matkailuautoillen halki Euroopan Osa 3: Arkemme tien päällä

    Projektitoimisto Gravi on 12 nuoren tiimiyritys, ja lähdemme kahdeksi viikoksi kiertämään Eurooppaa matkailuautoillen. Tien päältä raportoimme matkamme vaiheita ja tapahtumia automatkailun ensikertalaisten näkökulmasta. Matkakumppaninamme toimii Suomen Matkailuautovuokraus, joka julkaisee kuulumisemme. Blogisarjan kolmas osa kertoo normaalista päivästämme matkailuautossa.

    Reissullamme halki Euroopan päivämme alkoivat usein herätyksellä hyvissä ajoin aamulla, sillä periaatteenamme oli edetä ajamalla joka päivä uuteen paikkaan illaksi. Matkaamme vauhditti luonnollisesti myös se, että meidän tuli päästä kahdeksan päivän kuluessa Romanian Brasoviin, jossa tapasimme muut Suomesta startanneet retkikunnat.

    Koimme hyväksi käytännöksi tehdä yhteisen aamupalan toisessa autossamme vuoropäivin. Ruuanlaitto kahdelle autokunnalle samassa keittiössä vaati usein hieman järjestelyä, mutta pian löysimme siihen toimivan tavan ja koimme myös autojen kylmätilat ja hellat riittäviksi porukkamme tarpeisiin koko matkamme ajan. Autojemme sisätiloissa mahtui ruokailemaan mukavasti, mutta usein hyvällä säällä nautimme auringosta ja söimme myös ulkona.

    Tapanamme oli päivittäin syödä vähintään kaksi lämmintä ruokaa – lounas ja päivällinen – joista kokkasimme toisen ruuista usein itse, ja toisen söimme matkan varrella tai otimme matkalle ruuat mukaamme ajon ajaksi. Autojemme grillausmahdollisuutta käytimme toisinaan iltaisin kun saavuimme päivän ajomatkalta yöpymispaikkaan. Pitkän ajopäivän jälkeen grillailu yhdessä koko porukan kesken oli varsin rentouttavaa ja mukava tapa nauttia illallinen. Autojemme markiisikatokset ja varusteluun kuuluvat ulkokalusteet osoittautuivat hyväksi yhdistelmäksi kun halusimme olla ulkona yhdessä.

     

     

    Reissun päällä monilla tiimimme jäsenillä oli hoidettavana erilaisia tietokoneella tehtäviä etätöitä, jolloin ajomatkoja ja iltoja yöpymispaikoissa oli mahdollista hyödyntää niihin. Matkailuautojemme aurinkopaneelijärjestelmä takasi sen, että sähköä riitti ja kannettavia tietokoneita ynnä muita sähkölaitteita oli mahdollista käyttää reissun päällä. Kiinteästä sähköverkosta riippumaton aurinkosähkö mahdollisti meille myös yöpymisen muissakin paikoissa, kuin maksullisilla leirintäalueilla. Tämä ominaisuus helpottaa ja antaa matkailuun uusia mahdollisuuksia, kun enää ei tarvitse olla huolissaan leirintäalueiden sähköntarjonnasta, vaikkakin sitä lähes joka alueella tietysti tarjotaan.

    Normaalisti matkamme aikana autojemme varustelu takasi meille kaikki peruselämisen edellytykset. Ruuanlaiton ja aurinkosähkön lisäksi autojemme vesivarasto oli riittävän suuri kattamaan WC:n ja suihkun käyttömme useammaksi päiväksi. Tämä tarkoitti meille sitä, että pystyimme matkaamaan omien aikataulujemme mukaan, juuri sellaiseen tahtiin kuin itsellemme koimme sopivaksi. Täytyy myöntää, että ajatus kuuden henkilön tavaroista samassa autossa sai aikaan pientä pohtimista ennen matkaan lähtöä. Reissun aikana kuitenkin yllätyimme ja totesimme autojen säilytystilat tavaroillemme riittäviksi, vaikka meitä olikin matkustamassa maksimimäärä ihmisiä suhteessa autojemme kokoon.

     

     

    Ennen matkaa mietimme, miten saisimme ajan kulumaan matkan aikana. Matka on taittunut kuitenkin suurimmaksi osaksi ikkunasta ulos katsellen ja ihastellen Keski-Euroopan hienoja maisemia, sekä paikallisten asukkaiden elämää. Auton viihtyisät ja tilavat takatilat ovat mahdollistaneet rennon matkailuasenteen korttipelien ja muiden viihdykkeiden sävyttämänä. Auton äänentoistojärjestelmä on viihdyttänyt meitä pitkin matkaa Samuli Edelmanin Karavaanari-kappaleen, sekä muiden hittien soidessa kaiuttimista. Nykyaikaisessa äänentoistojärjestelmässä on mahdollisuus soittaa musiikkia suoraan puhelimesta Bluetooth-ominaisuuden avulla, mikä on ollut eittämättä kätevä systeemi.

    Usein iltaan saakka venyneen leirintäalueelle saapumisen jälkeen olemme laittaneet autot parkkiin ja alkaneet valmistella sisätiloja nukkumista varten. Matkailijoistamme kaksi on nukkunut auton etuosassa sijaitsevalla yläparvella, kaksi takana sijaitsevilla sängyillä, sekä loput kaksi kätevästi matkustustilan pöydän paikalle kasattavalla sängyllä. Reipas iltapala, tarvittavat iltapesut, sekä kertaukset päivän tapahtumista ja suunnitelmat seuraavalle päivälle. Tämän jälkeen koko auto nukkuu hiljaa seuraavaan aamuun saakka.